SOALAN LAZIM / F.A.Q.


1.     Incase klu parcel/buah berlaku kerosakan. Blh tukar ke?                 BOLEH

2.    Kalau menggunakan platform shopee macam mana? Sebab duit akan dipegang oleh shopee dulu.. Lepas kurma sampai, baru duit akan dilepaskan kepada seller kan? Jadi bila ada order, ejen kena dahulukan duit sendiri ke untuk bayar dalam onpay tu??                   BETUL

3.     utk jual melalui shoppe macmmne? JUAL JE MACAM BIASA. bila ada order kat shopee, key in dalam borang order dropship. Jika ada AWB shopee - pilih AWB SHOPEE sebagai mode penghantaran dan wasap AWB pada nombor yang telah ditulis dalam borang order

4.    oleh ke bayaran direct kepada company, kemudian customer bagi resit pembayaran pada ejen. dan ejen proceed order di onpay poknik beserta attachment resit dari customer? TAK BOLEH

5.    SOP bayaran dari customer direct kepada Kita atau direct kepada company? Customer bayar direct pada ejen. Lepas tu ejen key in order dalam sistem dan buat bayaran melalui toyyibpay kepada company. Company akan pos kurma kepada ejen. Customer akan terima tracking number melalui sms

6.    Saya dah cuba nak daftar dropship, tapi tak boleh. Apa yang perlu saya lakukan? Cuba lagi. Tengok panduan register betul-betul dan ikut langkah yang telah diterangkan. Buat tenang tenang. Jangan kalut. Nanti salah lagi. Jangan risau... insyaallah kurma tak habis

7.    Berapa kerap pembayaran komisen? Pembayaran komisen akan dilakukan seminggu sekali dan akan dilakukan pada setiap hari ahad. Para ejen dipohon agar meletakkan nombor akaun yang betul didalam profile

8.     Apa prosedur key in order?             i.     key in order perlu dilakukan dalam borang order dropship. Ejen kena login dalam akaun masing-masing untuk buat order             ii.    masukkan nama, alamat, no telefon dan email pelanggan dalam borang order. Jika tak ada email  pelanggan, boleh guna email sendiri             iii.    buat pembayaran guna toyyibpay dalam borang order. Ejen perlu memasukkan harga jualan kedalam sistem. Selepas itu komisen akan dibayar kepada ejen oleh company pada setiap hari  ahad. Ini supaya pihak syarikat boleh menghantar notifikasi email dan sms kepada pelanggan supaya pelanggan percaya kepada kesahihan bisnes ejen.             

9.    Bahan marketing nak ambil kat mana?         Boleh ambil di channel telegram >>> https://t.me/joinchat/Sp4LEC5MBCPtxZa_

10.    bagaimana saya nak dapatkan link saya untuk buat jualan.         Link jualan tidak akan diberikan sebab kita tak buka untuk affiliate. Dulu semasa poknikmall buka untuk affiliate, domain onpay poknikmall telah kena block dengan SKMM kerana ejen telah membuat spam yang melampau. Ini telah menimbulkan banyak kesusahan. Jadi tiada lagi sistem affiliate dan dengan itu tiada link untuk promosi.         Jika ejen mahukan link promosi, ejen boleh sediakan salespage sendiri dan promote link dari salespage tersebut. Jika ada order, key in dalam borang order dropship 11. Order kena submit jam berapa setiap hari? Adakah pesanan dihantar pada hari yg sama? Jika tidak, berapa hari untuk proses order?
order 24 jam boleh disubmit. Atas pukul 5 petang, order akan dipacking esok hari. Kalau berlaku timbunan order, mungkin dalam 2-3 hari untuk packaging

12. 
Adakah customer akan refer ke agent bila customer nak repeat order?
-yup customer akan refer kepada agen masing masing. Agen mestilah buat follow up kepada pelanggan masing masing

13. Bagaimana nak submit order customer yang nak buat order kurma dengan ucapan dan pakejing hadiah?
-tulis bahagian nota untuk myway dan inform admin juga untuk buat double check

14. Macammana nak tahu kurma yang kita order dh sampai kt customer kita.
-melalui tracking number yang diberikan atau boleh bertanya kepada customer itu sendiri





Comments

Popular posts from this blog